
HELP
WITH ATTENTION DEFICIT DISORDER (ADD)
Attention
Deficit Disorder (ADD) is the most common behavioral disorder in children.
Nutrition is commonly cited as a cause for ADD. Statistics and studies
show that a significant number of ADD children are deficient in fatty
acids and key amino acids. The quality of food we eat (or lack thereof)
has a profound affect on Attention Deficit Disorder and ADD. For many
people, nutrition & supplementation alone can effectively work as
an ADD/ADD alternative treatment.
A
growing body of research points to nutritional deficiencies - especially
with essential fatty acids and amino acids - as a contributing
factor to Attention Deficit Disorder and learning deficiencies.
- Researchers
first tied Attention Deficit Disorder ADD with lower essential
fatty acid in 1981. Studies examining essential fatty acid blood
levels in children with behavioral problems in 1983 confirmed this
Attention Deficit Disorder nutrition connection.
- A 1995
study comparing essential fatty acid levels in ADD boys against
a control group of boys without ADD found significantly lower levels
of Omega-3 fatty acids.
- In
1996 Purdue University researchers have found that boys with low
blood levels of Omega-3
fatty acids have a greater frequency of Attention Deficit Disorder
ADD.
- A George
Washington University School of Medicine study found that hyperactive
children who ate a meal high in protein did equally well, and sometimes
better, in school than non-hyperactive kids.
- An
Oxford University (England) study evaluated the effects of fatty
acid supplementation in average intelligence children with significant
reading and writing disabilities. The ADD symptoms in children receiving
essential fatty acids significantly improved over the children in
the control group receiving a placebo.
Physicians
predominately use stimulant drugs such as Ritalin or Focalin for Attention
Deficit Disorder but studies show that Attention Deficit Disorder ADD
children whose treatment program includes only stimulant medication
remain at a high risk for vandalism, petty crime, frequency of alcoholic
intoxication and street drug abuse. Additionally, prescription
ADD medications can cause potentially harmful side effects,
addiction, and does not treat the cause the Attention
Deficit Disorder on a nutritional level which is most important. Use
of some natural stimulant supplements
to treat ADD has become increasingly prevalent due to the lack of negative
& harmful side effects, addictive qualities, and particularly, the
clear efficacy they have shown, especially in critical vitamin and amino
acid replacement as well as stimulant and focusing effects.
Nutrition
and diet, then, is one of the first treatments to consider, even if
traditional ADD stimulant drug treatment
is being required. To give examples of how an ounce of prevention can
be worth so much: fatty acids (now known to be pivotal in avoiding &
reversing ADD) are used to make brain and nerve tissue in the body and
are crucial for proper growth, mental function, the immune system and
brain development. The body cannot produce the two fatty acids families,
Omega-3 and Omega-6,
on its own and therefore must receive these key Attention Deficit Disorder
ADD nutrition ingredients through diet and supplementation.
Although
the typical Western diet is high in the Omega-6 family of fatty acids
(found in corn, sunflower, canola and safflower oil, margarine, vegetable
oil and shortening), most Americans are highly deficient in Omega-3.
Learning
specialists now believe many childhood behavior and learning problems
are associated with Omega-3 deficiencies. This deficiency has a greater
impact on males because their requirements for essential fatty acids
are, in general, much higher.
ADD
adults and parents of ADD children should include food high in Omega-3
fatty acids daily. That said, many children simply will not eat the
Omega-3 rich tuna, salmon, mackerel and sardines.
Flax
seed and flax oil are the richest plant source of Omega-3 fatty acids
and offers Attention Deficit Disorder nutrition vital
to support healthy childhood behavioral and IQ development. Research
has found that fish oil contains DHA, not found in plant sources, so
it is always best to supplement with fish oil, even flax oils are beneficial.
In
addition to the positive affects on brain functioning, fish oil and
flax oil also work to prevent heart disease and certain types of cancer.
They help soften skin, balance energy, burn fat, stimulate the metabolism,
strengthen the immune system, manage diabetes, help prevent autoimmune
disease and inflammatory disorders. They can also help alleviate PMS
and some menopause symptoms.
Most
studies conducted on the affects of essential fatty acids found that
at least 10 weeks of supplementation is needed to adequately raised
fatty acid levels in brain cells. Follow a diet high in Omega-3
fatty acids for at least 10 weeks, and preferably 12 weeks, before judging
the effectiveness of nutrition on Attention Deficit Disorder and ADD
symptoms.
Essential
fatty acids are not the only element needed when addressing Attention
Deficit Disorder ADD nutrition. Amino acids, from which protein is made,
are an integral element since amino acids and essential fatty acids
are both needed to work in the body. Therefore, adding quality protein
is a key in Attention Deficit Disorder nutrition.
Attention
deficit and hyperactive people can greatly reduce the level of unfocused
or misdirected energy simply by starting the day with a protein based
breakfast. A solid protein breakfast can increase concentration, reduce
restlessness and increase mental and physical calm. Supplement
with Omega 3, and try the use
of a mild mood-elevating stimulant with breakfast to increase wellness
and focus throughout the day. Some herbal formulas are being used successfully
to help with ADD and ELEVERA has a track-record of effective assistance
in this area. Try
ELEVERA and see the benefits for yourself, without the harmful side-effects
and addictive nature of Focalin or Ritalin. (Check with your physician
before trying any new drug or supplement. ELEVERA is not meant to be
a cure or medical treatment, but an intelligent alternative in nutritional
supplementation. These choices can help us deal with health problems,
often averting them, without resorting to harmful drugs.)
NOTE:
This
information is solely for informational purposes. IT IS NOT INTENDED
TO PROVIDE MEDICAL ADVICE. 21st Century Organics takes no responsibility
for any possible consequences from any treatment, procedure, exercise,
dietary modification, action or application of medication which results
from reading or following the information contained in this information.
The publication of this information does not constitute the practice
of medicine, and this information does not replace the advice of your
physician or other health care provider. Before undertaking any course
of treatment, the reader must seek the advice of their physician or
other health care provider.
General
Warning:
All our products are natural nutritional supplements, and should
be used as such. We make no health claims. Seek advice from a health
professional prior to use if you are pregnant, or have high blood pressure,
heart disease, thyroid disease, diabetes, difficulty in urination due
to prostate enlargement, or are taking an MAO inhibitor or any other
prescription drug. Reduce or discontinue use if nervousness, tremor,
sleeplessness, loss of appetite, or nausea occur. Keep out of the reach
of children.